44. ata/muruuna nnaasa bilbirri watansauna anfusakum wa-antum tatluuna lkitaaba , afalaa ta'qiluuna
44.Kena apa sira padha prentah marang wong liya ( nglakoni ) kebecikan , nanging sira padha nglalekake awak ( kewajiban ) ira dhewe , ing mangka sira padha maca Al Kitab ( Taurat) ? Apa sira ora padha angen-angen ?.Asbabun – Nuzul :
Ditegasake dening Al Wahidi lan Sa’labi saka jalur Al Kalbi lan Abu Salih , saka Ibnu Abbas , Ngendikane : diturunake ayat iki ngenani uwong-uwong Yahudi Madinah . Sawijining wong lanang ing antarane dheweke kandha marang sedulure sak omah kang uwis memeluk agama islam ,” tetepa sira manut ing agamamu islam kang wus sira anut lan padha manuta marang kang wis dianjurake dening Nabi Muhammad SAW , karana kebeneran ana ing pihake nabi .” dadi dheweke ngekon uwong kaya mangkana iku , ananging dheweke ora nglakoni= jarkoni = bisa ngujar ora bisa nglakoniتفسير ابن كثير
Tafsir Ibnnu Katsir
Abul Fuad Ismail Bin ‘Umar bin Katsir al Kurosyiyil Damsyiqy
Ana ing ayat iki Alloh meringatake/ngelengake Ahli Kitab “ kepriye to sira nganjurake /ngekon uwong liya supaya padha tumindak becik , sedeng/ ing mangka sira kabeh nglalekake diri sendiri / awakmu dhewe
Ora nindakake kebecikan iku. Ing mangka sira tansah maca Kitabe Alloh lan ngerteni bahayane uwong kang ora gatekake perintahe Alloh , apa toh sira ora mangerti, ora nyadari saka apa kang sira kabeh tindakake/perbuat marang awakmu dhewe , supaya sira bisa sadar saka turumu lan deleng saka kewutaanmu.
Qotadah ngendika :” Biyen Bani Isroil seneng nganjurake uwong liya supaya sira dadi wong kang taat , taqwa ananging dheweke dhewe malah nyalahi perintah iku dhewe. Mangka Alloh ora rena tumindak kaya mangkana iku.”
Abdurrohman bin Zaid ngendika ,: Biyen uwong Yahudi Manawa ditakoni ngenani bab kang ora ana kepentingane kanggo dheweke lan tanpa suap mula dijawab kanthi bener , mangka Alloh mencela / ora ridho perbuatane dheweke kang ngekon marang wong liya supaya tumindak bener ananging dheweke lali marang awake dhewe. Lan teguran iki dudu jalaran anggone ngekon tumindak becik ananging jalaaran dheweke nglalekake ddiri sendiri/ awake dheweke. . Sebab Amar ma’ruf iku wajib tumrap uwong liya , ananging si Alim berkewajiban nindakake makruf iku bareng marang kang diajarake/ diwulangake kaya dene penjelasane Nabi Syuaib A.S. ing dalem surat Hud ayat : 88
Wamaa uriidu an ukhoolifakum ilaamaa anhaa kum anhu, in uriidu illal ish laaha ma tatho’tu wamaa taufiiqii illa billahi alaihi tawakkaltu wa ilaihi unibb. Hud :88 = Lan aku ora bakal nyalahi sira sahingga nindakake apa kang aku uwis nglarang marang sira . Tujuanku mung anggawe becik sak isaku , lan ora ana pengarepanku kajaba taufiq kanggo awakku sangka Alloh, Marang Alloh piyambak aku beserah diri lan yo mung Marang Alloh uga aku bakal nbali utawa bertobat.
Said Bin Jubair ngendika : Ing Manawa sawijining uwong iku ora antuk padha beramar ma’ruf lan nahi mungkar , mula banget ora ana sawijining uwong kang nindakake amar makruf lan nahi mungkar .
Malik ngendika Lan sapa toh uwong kang ora duweni dosa ? “
Jundub Bin Abdulloh ngendikakake : ‘ Manawa Rasululloh SAW bersabda : “
“ Matsalul ‘aalimi yu’allimun-naasal – khoira walaa ya’malubihi kamatsalissiraaji yudhii-u lin-naasi wayahruqu nafsahu : “
Conto perumpamaane uwong alim kang ngajar kebecikan marang Manungsa , ananging dheweke dhewe / dirinya sendiri ora nindakake kebecikan iku , kaya dene lampu lilin kang madhangi uwong liyane nanging mbakar awake dheweke / dirinya sendiri.
Anas R.A . negasaken Manawa Rasululloh SAW . Bersabda : ‘” Nalika aku Isrok mlaku ngliwati sawijining kaum kang digunting lambene Deweke kanthi gunting neraka . Lan ing wektu iku aku takon marang marang Jibril , Ya Jibril sinten menika tiyang ingkang nggunting lambenipun piyambak? Jibril Jawab :” bilih menika para ahli khotbah saking umat panjenengan ingkang nganjuraken dateng tiyang sanes supadas nindakaken kesaenan ananging piyambakipun supe / lupa dateng dirinipun piyambak ing mangka piyambakipun menika tansah mahos Kitab Alloh . apa toh dweke ora padha mikir Manawa ana riwayat kang nyebutake digunting bibir / lambene deweke iku .”
Usamah Bin Zaid R.A . ngendika :” aku krungu Rasululloh SAW Bersabda :”
Yuja-u birrajuli yaumal qiyamati faylqaa finnaari fatandaliqa aqtabuhu fyduurubihaa fiin-naari kamaa yadururul himaru birihaahu fayuthiifubihi ahlun-naari, Fayaquuluuna ya fulaanu maa ashobaka ? alam takun ya/murunaa bilma’ruufi watanhaanaa ‘anil munkari? Fayaquulu : kuntu aamurukum bilma’ruufi walaa aatiihi wa anhaakum ‘anilmunkari wa aatiihi “.
Rawaahu Ahmad, Bukhori wa Muslim
‘ Besok ana ing dina kiamat bakal diadhepake sawijining uwong lan banjur terus dilempar ana ing geni naraka , mula banjur metu ususe , banjur dheweke keputer ana ing jerone naraka kaya dene mubenge himar/ sapi ing panggilingane, mula diubengi dening pirang-pirang uwong kang ana ing naraka lan takon ing dheweke , : “ hai fulan kena ngapa sira ? ‘” kudune sira iku kan sok nganjurake kita kabeh iki supaya tumindak becik lan nyegah saka tumindak mungkar ? “ Jawabe , :” Biyen aku nganjurake / ngajak sira supaya tumindak becik ananging aku aku ora nindakake , lan nglarang sira supaya nyegah mungkar , nanging aku nindakake.”
Uga panegasan kanjeng Nabi :
“ Innal –Looha yu’afil ummiyyina : sayektine Alloh paring maaf marang
ummiyyina = uwong kang bodho
“ Maa laa yu’afil ulamaa ‘ =
ora paring ngapura = maaf marang para ulama .”
Sebab ora bisa dipadhakake uwong kang pinter / mangerti ananging uwong iku bodho .
Malah ana keterangan Manawa Alloh bakal ngumpulake pitung puluh saka wong bodho sak durunge dingapura / dimaafake wong siji si alim .
Firman Alloh : “
Qul hal yas tawilladziina ya’lamuuna wal ladziina laa ya’lamuuna innamaa ya tadzakkaru uulul albaab. “ =
“ Kandhakna , apa isa dipadhakake uwong kang ngerti kelawan uwong kang ora ngerti , sayektine uwong kang sadar yo iku mung wong wong kang sehat pikirane.”
Al Wahidi Bin Uqbah ngendika :” Manawa Nabi SAW bersabda : sayektine ada pirang-pirang uwong ahli suwarga kang deleng uwong –uwong ahli naraka , banjur takon marang wong-wong ahli naraka = : “ kena ngapa sira kok dilebokakake ana ing naraka ? kamangka demi Alloh kita kabeh iki ora bisa mlebu ana ing suwarga kejaba kanthi apa kang sira wulangake marang kita kabeh ? jawab wong ahli naraka : “ aku Biyen mulang sira / nuturi sira ananging aku ora nindakake saka apa kang dadi pituturku iku .” .H.R Ibnu Asakir .
Sawijining Sahabat teka / nemoni Sahabat Ibnu Abbas R.A lan nyuwun pertimbangan : “ Wahai Sahabat Ibnu Abbas kula kepengin nindakaken dakwah / kula kepengin mulang ngaji / dados khotib supadas kula saget amar ma’ruf nahi mungkar .” Ibnu Abbas takon marang piyantun iku : ‘” apa sliramu uwis bisa duweni drajat iku ? “ jawabipun :” mugi-mugi sampun .” Ibnu Abbas nerusake atur :” menawa sira ora khawatir kecewa kanthi telung ayat kang kasebut ana ing Al qur’an mula laeksananono/ mula tindakna :” piyantun wau nglajengaken pikaten : “ menapa menika ya Sahabat : “ Jawab Ibnu Abbas :”
1. Ata’muruunan-naasa bil birri watansauna anfusakum =
apa toh sira ngekon uwong tumindak becik/ nglakoni becik , ing
mangka sira nglalekake ddiri sendiri .” /Al Baqoroh :44
2. Limaa taquuluuna maa taf’alun, 3. kabura maqtan indalloohi an taquuluu maa laa taf’aluuna = “
kena ngapa sira ngucapake / ngandhakake saka apa kang ora sira
lakoni ,Dosa gedhe mungguhe Alloh amarga saka pangucap sira
ananging ora sira tindakake / ora sira lakoni.”/Ash-Shoffat :2-3
Sahabat Ibnu Abbas nerusake pitakon marang sahabat mau : “ Apa sira uwis nglakoni kang kaya kasebut ing ayat qur’an telu mahu ? . jawab :” Dereng .”
Ingkang langkung sahe tumrap kita para muslimin lan muslimatin / tiyang islam jaler sha tiyang islam setri :” supadas kita saget slamet gesang ing ngalam donya punika kedah emut kaliyan pitutur saking Nabi Syuaib A.S. Lan menika ugi stunggaling keterangan saking satunggaling kisah ingkang dipun cuplik kaliyan sahabat Ibnu Abbas :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar